tisdag 26 augusti 2008

anju

precis som jag läst på lindas blogg äter man inte riktigt samma saker i asien som vi är vana vid hemma. exempelvis om man beställer in en öl hemma frågar ofta bartendern om man vill ha lite jordnötter också(självklart för en liten peng).

så funkar det inte i korea.

i korea är det helt enkelt så att beställer man öl får man en s.k anju, en liten sidorätt. detta är för att koreaner inte bara kan dricka öl för då blir de skitpackade. vilket de ändå blir. ta vilken fredag/lördag som helst och du hittar koreaner liggandes lite varstans. jaja, åter till anjun. problemet är att de frågar inte om hu vill ha utan detta utan du måste ta emot skiten och betala för det. och vad kan denna anju då bestå av? jag har hittills varit med om relativt normala saker som nachochips och jordnötter men även fått torkad bläckfisk, ångkokade champinjoner, larver, syrsor, friterad kyckling. och jag är rätt övertygad om att jag inte upplevt allt. larver är rätt ok faktiskt, smakar inte så mycket alls utan är mest lite jordigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Yeye, du ska då alltid vara värst!

Förövrigt hittar jag ingen kommentar på min kommentar. Varken här eller min egen blogg.
Hur svårt kan det vara egentligen?!

Anonym sa...

På campus har man börjat få ostron till ölen på stallarna.. Schön ambience, schöna stjärtar..