tisdag 21 oktober 2008

almost got killed ..

jag var uppskattningsvis 20 centimeter från att mista livet idag. och vad var anledningen? jag har ju nämnt the lifebar tidigare här på bloggen .. nu är det dags för lektion två i hur man korsar övergångsställen ...

bilister i korea respekterar inte det röda ljuset lika mycket som bilister hemma. kommer man körandes i sverige och närmar sig en vägkorsning som övervakas av trafikljus oh det slår över från grönt till gult betyder det stanna om man inte befinner sig så nära korsningen att det innebär en direkt risk att stanna. även om folk kanske inte respekterar denna regeln till 100% utan ibland kör mot gult utan att det inneburit en risk är det lite skillnad från i det här jävla landet. gult är helt enkelt en nyans av grönt här och betyder således bara ös. när det slår över till rött betyder det "snabba på nu" och det är således helt okej att köra mot rött de första fem-sex sekunderna efter att det slagit över från gult. det var det som hände idag.

jag stod och väntade på att den röda gubben skulle bytas mot den lite snällare gröna gubben vid övergångsstället precis utanför skolan. med ipoden i öronen kan jag erkänna att jag befann mig i lite av min egen värld och när den gröna gubben visade sig klev jag ut i vägen för att korsa anam main street. det höll på att gå riktigt illa. en silverfärgad hyundai såg den nästan två meter långa västerlänningen kliva ut i vägen och inte fan tänkte han ge sig. det hade ju bara varit rött i ca fyra sekunder. den silverfärgade hyundaien vek inte ner sig utan gasade på lite till. är jag nästan helt säker på iaf. tack vare en liten koreansk tjej som ryckte tag i min jacka bakifrån har jag fortfarande livet i behåll. hyundaien svischade förbi centimeter framför mig utan en tanke på att sänka farten men jag lever iaf. det är det viktigaste.

jag har lärt mig en läxa efter detta. hädanefter tittar jag åt vänster även när jag korsar bevakade övergångsställen ..

1 kommentar:

Anonym sa...

Frågan är hur du lyckas få en händelse som nästan kostat dig livet att bli roligt att läsa. Det är ju för fan inte ens lite kul egentligen!