fredag 26 september 2008

äntligen .. kaffe


det här inte mkt roligt nu. har lite presentationer och hand-ins nästa vecka sen blir det mer äventyr. kan dock rapportera att det införskaffats en kaffekokare så nu avnjuter jag en kopp mörkrost. ah. det var ju en händelse förresten.

i korea köper man inte färdigmalt kaffe i affären. vi stack till motsvarande maxi för att få tag på kaffe. efter att ha hittat en arbetare och pekat på den nya kaffemaskinen och frågat efter "coppee" visade den unge mannen oss en påse med instant coppee. slug som man är insåg jag att något var fel och gick självklart inte på rövaren den lille snedögde mannen försökte sig på. mina två kollegor tröttnade nu och avvek för att leta efter gratismat då de var hungriga. ja ni vet såna små snälla tanter som bjuder på smakprov. står såna överallt i mataffärerna här. till slut fann jag en engelsktalande korean som visade mig till kaffebönorna och tog fram en påse till mig. jag förklarade att jag inte har möjlighet att mala bönorna hemma och undrar om det kan göras här. hon hämtar två arbetare varav den ena sprättar upp påsen och stoppar ner 1 kg bönor i en kaffekvarn. den andra arbetaren börjar städa på golvet eftersom det spills kaffe lite här och var. innan de minuterna, som det krävdes för alla mala kaffet, har gått har vi fått sällskap av ytterligare tre arbetare och en arbetsledare. jag antar att detta landet kan klassas som labor-intensive ... kaffet förresten. SOM EN KEPS!

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilken tur att du återigen får dra i dig lite av det svarta guldet! men framförallt servicen skulle man vilja se lite av här hemma

Anonym sa...

"svarta guldet"
kallas även för "november juliet" (NATO-phonetic), skrivs NJ vilket är en förkortning för "niggah juice".
förekommer i "Generation Kill". mkt bra serie...