måndag 8 september 2008

koreanska professorer

återigen släpade jag mig till LG business hall för föreläsningar idag. under föreläsningen började jag fundera över alla egenheter som mina professorer här i fom av uttal, rörelser och kommentarer. för att börja någonstans. alla har likt växjös största legend Tomas "jag är inte lite utan mycket bättre än alla andra" Prenkert en laserpekare i sin hand som de utnyttjar något extensivt. Till skillnad från Prenkert har jag hittills inte sett någon läderväst och de har heller inte grav parkinson som Prenkert har.

det kanske är elakt att driva med koreaner om hur de pratar engelska men det är faktiskt sjukt svårt att förstå ibland. i koreanska uttalas vissa bokstäver annorlunda och jag har framförallt en professor som inte har tränat bort det. för honom uttalas F som P och P som F. V har helt plötsligt blivit B. sen vet ju alla att det är extremt svårt för asiater att börja ord med R.

- It is bely dippicuult. ofan.

jag har en annan professor som istället för att säga "ehhh" säger WOOOOW. eller jag har inte honom längre. jag hoppade av den kursen eftersom jag inte kunde sluta drömma mardrömmar om 90-talsserien Blossom där det var en snubbe som hela tiden sa wow. igår hade jag en kurs där professorn fick micael jönsson att framstå som på uppåttjack. på 1h och 15 minuter gick han igenom fyra(4!) powerpointslides. och det imponerande var att han inte sa någonting som inte var med på slidesen. dock upprepade han sig själv fler gånger än george bush kisar med ögonen under en presskonferens. samma man vandrar fram och tillbaka över lärarscenen så många gånger att där skapats en liten stig där trägolvet är missfärgat.

avslutningsvis. asiater pratar engelska olika beroende på vilket land de kommer från. det är inte en myt. det är dock sjukligt roligt att det väldigt ofta är lätt att höra var de kommer ifrån. lite mer än två minuter in i nedan presenterad video kommer ni förstå vad jag menar.

Inga kommentarer: