tisdag 16 september 2008

kaffe = hårdvaluta


jag befinner mig i ett land där saker är billiga. för att visa hur billigt använder vi den gamla bic macmåttstocken. en big mac co kostar 3500won vilket är 21 kronor. allt är billigt här. utom kaffe. kaffe är rena jävla hårdvalutan. visst jag befinner mig på tekontinenten och borde dricka massa te och det gör jag. men ibland hade det varit riktigt fint med riktigt, riktigt svart kaffe. en vanlig svart kaffe på ett fik kostar 4000won. 24 kronor för en liten take-awaykopp. kaffet man får sen har ungefär samma färg som coca-cola så man kan således se botten på pappersmuggen utan några svårigheter. kaffet innehåller också, trots att det beställts svart, minst tre sockerbitar. det är alltså odrickbart. och jävligt dyrt.

jag fick därför den sluga idén att köpa en kaffekokare. jag sprang bort till hi-mart(elgiganten) på hörnet och tittade genom sortimentet. en liten fattig jävla bryggare kostar 400 kronor. det är i mitt tycke helt horribelt?! en vattenkokar kostar typ 20 kronor. jävla tedrickarland. jag styrde därför nunan mot family mart för att köpa instant coffee eftersom vi har möjlighet till varmt vatten på min våning. 5700won, 34 kronor, för en burk innehållandes 100 gram kaffe. för er som har svårt att uppskatta vikt på kaffe kan jag berätta att burken är stor som en red bull burk. och de hade inte ens pulverkaffe som man kan använda i sin bryggare.

jag har två alternativ; dra till walmart och försöker hitta pulverkaffe till en kaffebryggare som jag då införskaffar. eller det andra, helt enkelt slutar dricka kaffe. jag tror det blir nummer två.

1 kommentar:

Anonym sa...

hahaha bittra jävel
xoxo